Мінекоенерго повертається до старих корупційних схем?
07.02.2020
Ряд українських підприємств не можуть завершити заплановані екологічні модернізації і отримати документи на введення в експлуатацію нових інвестиційних проєктів через бездіяльність чи свідоме саботування виконання службових обов’язків чиновниками (увага!) новоствореного Мінекоенерго (замість колишніх Мінприроди та Мінвугілля).
Із середини січня з невідомих причин - без будь-яких роз’яснень чиновників - в Єдиному реєстрі ОВД не опубліковані висновки про оцінку впливу на довкілля для 35 (!) українських підприємств із різних регіонів України. Неможливо відстежити логіку із затримкою документів, адже суб’єкти господарювання не мають нічого спільного у своїй діяльності.
Наприклад, у списку відновлення санітарного стану річок (р.Оріль), видобуток і переробка вапна та крейди (Слов’янський крейдо-вапняний завод) і навіть випуск унікальних ветеринарних препаратів.
ПОВНИЙ ПЕРЕЛІК ПІДПРИЄМСТВ В РЕЄСТРІ ОВД. ВСЕ У ВІДКРИТОМУ ДОСТУПІ
Ці підприємства ризикують не лише не отримати дозвільних документів в інших структурах, але навіть позбутися існуючих, бо Мінекоенерго не видало вчасно висновків по ОВД.
Як свідчать дані Реєстру – до дня крайніх термінів видачі найголовніших документів жодне підприємство не мало проблем із завантаженням проєктної документації до електронної системи, а значить, і зауважень від міністерства про недотримання правил проходження процедури не було.
ЩО ТАКЕ РЕЄСТР ОВД?
Реєстр документів із оцінки впливу на довкілля в Україні було створено у грудні 2017 року на виконання Угоди про асоціацію з ЄС. За його функціонування несе відповідальність Мінекоенерго.
Наприкінці 2017 року закон вступив в силу і анулював корупційні схеми у згаданому міністерстві та, здавалося, прибрав «людський фактор», який роками існував у процесі видачі екологічної експертизи.
Насправді між екологічною експертизою та оцінкою впливу на довкілля існує кілька суттєвих відмінностей: ОВД дозволяє аналізувати документи планової діяльності не по факту, а на майбутнє і нарешті робить не формальними права громадян. Вони отримали реальну можливість впливати на суб’єктів господарювання, висловлювати свої претензії та зауваження, які відповідальний орган (у даному випадку – Мінекоенерго) у процесі проведення процедури ОВД має враховувати в обов’язковому порядку.
Крім публічності та прозорості Закон «Про оцінку впливу на довкілля» встановлює чіткі терміни проходження процедури в органах державної влади. Якраз у разі їх порушення підприємці ризикують втратити інші дозвільні документи, які легалізують їхню діяльність.
ЯК ВІДБУВАЄТЬСЯ САМА ПРОЦЕДУРА:
Перший крок: підприємство інформує про свої плани. Громадськість має 20 робочих днів для надання зауважень та пропозицій.
Закон передбачає, що
представники підприємств та
організацій самостійно завантажують всю
необхідну документацію до Єдиного реєстру ОВД і можуть спостерігати онлайн за
її проходженням у Мінприроди. Сюди ж завантажуються пропозиції і зауваження громадськості.
Другий крок: громадське обговорення Звіту про ОВД (25-35 робочих
днів). За результатами обговорення Мінекоенерго складає звіт про громадське
обговорення.
Третій (!) найважливіший крок: оприлюднення звіту про громадське обговорення та висновку з ОВД. Після їх отримання суб’єкт господарювання може звертатися до інших структур та отримувати остаточні рішення такі, наприклад, як дозвіл на будівництво у Державній будівельній інспекції або дозвіл на користування надрами у Державній службі геології та надр тощо.
Донедавна масштабних нарікань на роботу Реєстру не надходило. До січня 2020 року у Єдиному реєстрі розпочато понад 3 тисячі справ і своєчасно видано більше 1 тис. дозволів.
Але на початку 2020 року Мінекоенерго раптово перестало видавати звіти та висновки підприємствам.
При цьому про жодні технічні чи адміністративні проблеми міністерство також жодної офіційної інформації не оприлюднювало.
Згідно з наявними даними, у Мінекоенерго за напрямок ОВД відповідає досвідчений чиновник - заступник міністра Олексія Оржеля - Роман Абрамовський. Він працює на цій посаді вже кілька місяців. До початку 2020 року нарікань на його роботу від суб’єктів господарювання не надходило (принаймні в інформаційному просторі – Ред.).
Водночас у січні 2020 року новим керівником Управління оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки Мінеконерго було призначено Марину Тіщенкову. Вона – не нова людина для цієї сфери. Нинішній державний службовець була власницею і керувала кількома організаціями з надання послуг суб’єктам господарювання з оформлення проєктної документації (увага!) для проходження процедури ОВД в Мінекоенерго та ОДА.
Тобто чиновниця точно знає важливість процедури ОВД для суб’єктів господарювання і наслідків для них у разі зволікання чи затримки із наданням документів.
Тим паче, що законом передбачена адміністративна та кримінальна відповідальність для самих чиновників, які не виконують свої посадові обов’язки, зокрема, затримують видачу звітів та висновків ОВД.
Щоб розібратися у причинах такої затримки документів у Мінекоенерго (випадково чи ні, але вони розпочалися саме у січні 2020 року – Ред.), GreenPost наприкінці січня надіслав офіційний запит, але відповідь на нього редакція досі так і не отримала.
Це збіг обставин чи Мінекоенерго зумисно не реагує на право журналістів отримувати важливу для суспільства інформацію
Востаннє подібні затримки із видачею дозвільних документів у Мінекоенерго (тоді Мінприроди – ред.) було ще у 2010-2014 роках, коли від суб’єктів господарювання не приховували «прайсів» на отримання того чи іншого документа.
Нинішній президент навпаки постійно говорить, що Україна поважає кожного інвестора, а кроки нинішньої влади спрямовані на поліпшення умов для ведення бізнесу.
Загалом принцип оцінки впливу на довкілля (прозорість, публічність,
антикорупційність і чіткі терміни видачі документів) Україна перейняла в
Європейського Союзу.
Весь цей час лунали схвальні відгуки
від міжнародного співтовариства за адаптацію екологічного права до стандартів
ЄС.
Невже чиновники Мінеконерго не усвідомлюють, що подібним ігноруванням власного національного законодавства та вибірковим підходом до його застосування не лише нищиться рейтинг України в очах політичного істе́блішменту ЄС, але й втрачається і без того низька довіра вітчизняних та іноземних інвесторів.
Очевидно, що в ситуацію має втрутився і Офіс Президента, і Кабінет Міністрів, і особисто Міністр енергетики та захисту довкілля Олексій Оржель, за спиною якого все це відбувається.