Корупційною діяльністю начальниці управління та заступника міністра Мінекоенерго зайнялись правоохоронні органи
Раніше GreenPost писав про ситуацію із затримкою видачі висновків з оцінки впливу на довкілля для 35 підприємств різної форми власності, що призвело до подальшого блокування їхньої роботи.
Не отримавши чітких роз’яснень від чиновників Мінекоенерго, відповідального за видачу цих дозвільних документів, 19.02.2020 редакція направила заяву до Національної поліції України про можливий факт порушення законодавства посадовими особами Міністерства енергетики та захисту довкілля України.
Зокрема, у частині дотримання процедури, встановленої Законом України “Про оцінку впливу на довкілля та строків здійснення оцінки впливу на довкілля”, а також відсутності опублікованих висновків про оцінку впливу на довкілля згаданих підприємств.
Як поінформували GreenPost у Нацполіції, наразі проводиться відповідна робота по встановленню фактів і осіб, винних у порушенні законодавства.
Про остаточне рішення ми поінформуємо після його ухвалення.
Нагадаємо, нове екологічне законодавство передбачає, що висновок з оцінки впливу на довкілля надається суб'єкту господарювання безоплатно протягом 25 робочих днів з дня завершення громадського обговорення.
Міністерство енергетики та захисту довкілля України зобов’язане оприлюднити висновок з оцінки впливу на довкілля протягом трьох робочих днів з дня його прийняття та занести його до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.
Крім того, в ході проведення журналістського розслідування було з’ясовано, що відповідно до наказу Мінекоенерго «Про підпорядкування підрозділів апарату та розподіл функціональних обов’язків між керівним складом Міністерства» від 13.12.2019 №512, координація роботи управління з питань оцінки впливу на довкілля здійснюється заступником міністра енергетики та захисту довкілля Романом Абрамовським.
Відповідно до покладених на заступника міністра обов’язків, він, а також призначений кілька місяців тому новий начальник Управління з питань оцінки впливу на довкілля Марина Тіщенкова відповідають у Мінекоенерго за організацію роботи, а саме: підготовку, погодження та затвердження висновків із оцінки впливу на довкілля.
Тіщенкова Марина Олегівна призначена на посаду начальника Управління оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки Міністерства енергетики та захисту довкілля України 24 грудня 2019 року.
Окремо варто відзначити, що за порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля відповідно до ст. 172-9-2 КУпАП передбачена відповідальність згідно з главою 13-А «Адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією».
Юристи GreenPost також проаналізували нещодавно розміщені в Єдиному реєстрі висновки з оцінки впливу на довкілля та виявили нові факти порушення строків, встановлених Законом України «Про оцінку впливу на довкілля», а також їх невідповідність вимогам, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року № 1026, де затверджена чітка форма документа.
Постановою також чітко визначено, що уповноважений орган вважає допустимим/недопустимим провадження планованої діяльності з урахуванням усіх зауважень і пропозицій, що надійшли протягом строку громадського обговорення (звіт про громадське обговорення разом з таблицею повного, часткового врахування або обґрунтованого відхилення зауважень і пропозицій є невід’ємною частиною цього висновку).
Якщо планову діяльність визначено допустимою, то державний орган встановлює умови її здійснення.
Також на суб’єкта господарювання може бути покладено обов’язок здійснити додаткову оцінку впливу на довкілля на іншій стадії проєктування (із визначенням строків).
GreenPost раніше писав про одну із таких справ у Єдиному реєстрі ОВД за номером 20195223676. Йшлося про зміни цільового призначення земель та видобування мергелів на ділянці «Межегірська» Межегірсько-Маринопілського родовища на території Галицького району Івано-Франківської області.
Цей суб’єкт господарювання 19.02.2020 отримав висновок із оцінки впливу на довкілля в якому зазначено, що Звіт з ОВД не дає можливості оцінити вплив зміни цільового призначення земель та видобування корисних копалин на водні і земельні ресурси, ґрунти та атмосферне повітря.
Водночас у Мінекоенерго стверджували, що подальша розробка цього родовища таки можлива, але необхідно проводити додаткову оцінку впливу на довкілля на більш пізній стадії проєктування. Навіть не зважаючи, що родовище знаходиться у безпосередній близькості до Галицького НПП та Галицького лісництва.
Паралельно виявилося, що цей суб’єкт господарювання вже має спеціальний дозвіл на користування надрами від 13 серпня 2015 року №6075, родовище загальною площею 63,3 га для видобування мергелів, придатних в якості карбонатно-глинистого компоненту сировинної суміші для виробництва портландцементного клінкеру та акт гірничого відводу від 14 грудня 2015 року № 3058, площа гірничого відводу становить 63,3 га.
Також, згідно з договорами оренди земельних ділянок, суб’єкту господарювання передано в оренду земельні ділянки загальною площею 30,9012 га для розробки кар’єру та розміщення, експлуатації основних, допоміжних і підсобних будівель та споруд підприємствами, що пов’язані з користуванням надрами.
Виходить, що проєкт розробки родовища вже був розроблений та затверджений відповідно до вимог законодавства ще до початку дії Закону «Про оцінку впливу на довкілля».
Постає питання: а що ж було визнано Мінекоенерго допустимим? Коли саме необхідно проводити додаткову процедуру ОВД, та для чого взагалі вона потрібна? Невже йдеться про тиск на суб’єктів господарювання, свідоме затягування процесу за рахунок додаткових експертиз та можливу корупцію?
Проте є друга сторона медалі - нещодавне введення в експлуатацію Київської ГАЕС без жодних висновків з оцінки впливу на довкілля, який, як вже зрозуміло з нашого матеріалу, є просто необхідним для усіх підприємств перед будівництвом та реконструкцією об’єктів, щоб оцінити потенційну шкоду. Про цей випадок ми вже писали раніше:
Попри брак води Україна збільшує потужності Київської ГЕС
Схоже, Міністерство енергетики та захисту довкілля живе якимись подвійними стандартами, або ж захищає окремі групи інтересів. Чекаємо на реакцію та дії відповідних правоохоронних органів.