Догори
Дати відгук

День винаходу автомобіля: на чому їздитимуть наші діти?

За останні сто років концепція автівки зазнала суттєвих змін — і, судячи з усього, це далеко не кінець.

4 хв на прочитання28 Січня 2025, 01:21
Зображення згенеровано ШІ Зображення згенеровано ШІ
Поділитись:

28 січня відзначають День винаходу автомобіля. Зараз наше життя неможливо навіть уявити без цього засобу пересування, але за останні сто років концепція автівки зазнала суттєвих змін — і, судячи з усього, це далеко не кінець.

Перші автомобілі з’явилися ще в XIX столітті, і серед них були як бензинові, так і електричні моделі. Перший патент на автомобіль із двигуном внутрішнього згоряння отримав Карл Бенц у 1886 році, і його триколісний Benz Patent-Motorwagen став революційним винаходом.  Він міг розвивати швидкість до 16 км/год. Водночас електричні автомобілі складали до 40 % ринку автомобілів на початку XX століття, особливо в містах, де їх цінували за безшумність, простоту в обслуговуванні та відсутність вихлопних газів.

Проте бензинові машини швидко витіснили електромобілі. Наприклад, у 1913 році Генрі Форд запустив конвеєрне виробництво моделі Ford Model T, що знизило її вартість до $260 (приблизно $7200 у сучасних цінах), тоді як електромобілі коштували вдвічі-втричі дорожче. На додачу, запас ходу електромобілів того часу становив близько 50-100 км, тоді як бензинові автомобілі могли долати набагато більші відстані завдяки доступності пального.

Та в сучасному світі електромобілі переживають новий розквіт. Наприклад, у 2023 році глобальні продажі електромобілів перевищили 10 млн одиниць, що становило 14 % від усіх проданих автомобілів. Літій-іонні батареї сучасних електрокарів забезпечують запас ходу від 300 до 600 км на одному заряді, що робить їх конкурентоспроможними навіть для тривалих поїздок.

Відродження цікавості до електромобілів за останні десятиліття зокрема пояснюється зростанням екологічної кризи. Парникові гази від автомобілів із двигунами внутрішнього згоряння є значним фактором змін клімату. На цьому тлі електромобілі, які не виділяють CO₂ під час роботи, стають альтернативою. Поліпшення технологій, зокрема розвиток потужних літій-іонних батарей, зробило електрокари практичними та популярними. Також уряди багатьох країн стимулюють перехід на екологічний транспорт, запроваджуючи субсидії й обмеження для бензинових машин.

Наприклад, у Норвегії наразі 9 із 10 нових машин — електричні, розповідає Deutsche Welle. Покупцям електрокарів дають податкові пільги, їм будують додаткові зарядні станції, зокрема поруч із сімейними житловими комплексами. Влада Норвегії понад 30 років стимулює громадян переходити на електрокари. Проте 73 % автівок на норвезьких дорогах досі є бензиновими чи дизельними. І переходити на електрокари, попри пільги, готові не всі. Мета Норвегії на 2025 рік — продавати лише електроавтомобілі чи машини на водні. Ці заходи пов’язані з прагненням скоротити кількість викидів.

Слід зазначити, що екологічність виробництва автомобілів також стає важливим аспектом, який впливає на вибір між бензиновими й електричними моделями. Виробництво електромобілів наразі завдає більшого екологічного впливу, ніж бензинових авто, через високу енергоємність створення літій-іонних батарей. Наприклад, на виробництво однієї батареї ємністю 75 кВт·год (як у Tesla Model 3) витрачається приблизно 7-10 т викидів CO₂. Для порівняння, виготовлення бензинового автомобіля спричиняє близько 5 т викидів CO₂.

Проте у довгостроковій перспективі електромобілі компенсують цей початковий «вуглецевий борг». Наприклад, електрокар із запасом ходу 300-400 км викидає в середньому на 30-50 % менше CO₂ протягом свого життєвого циклу, ніж бензиновий автомобіль. Цей показник залежить від джерела електроенергії: у країнах, де енергетика базується на відновлюваних джерелах, перевага електромобілів стає ще значнішою.

Також важливо враховувати утилізацію. Сучасні технології дозволяють переробляти до 95 % матеріалів електромобільних батарей, включаючи літій, нікель і кобальт. Це знижує екологічне навантаження та стимулює більш стійкий підхід до ресурсів.

Отже, попри екологічно затратне виробництво, електромобілі мають значні переваги в експлуатації, особливо в умовах переходу до відновлюваної енергетики. Вони стають важливим кроком у боротьбі зі змінами клімату та зниженням залежності від викопного палива. Майбутнє транспорту залежить від продовження інновацій, які зроблять електромобілі ще доступнішими, ефективнішими й екологічнішими.

 Більше новин читайте на GreenPost.

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з розділу Енерго
Фото: Хмельницька ЕАС / Енергоатом
Галущенко: Болгарія може передумати продавати Україні реактори для ХАЕС
2 хв на прочитання5 годин тому
Фото: Чорнобильська АЕС після російської атаки / nikvesti.com
На ЧАЕС попередили про ймовірність витоку радіації після російської атаки
1 хв на прочитанняВчора
Фото: рідкісноземельні елементи / ВВС
Копалин на 500 млрд замало: США хочуть доступ до всіх ресурсів України
2 хв на прочитанняВчора
Фото: наслідки удару російського агресора по ЧАЕС / ДСНС
Удар росії по Чорнобильській АЕС: в Офісі Президента повідомили про значні пошкодження
2 хв на прочитанняВчора
ДБР ініціює обмеження термінів ознайомлення з матеріалами "вугільної справи"
1 хв на прочитання13 Лютого 2025
Кількість імпортерів пального в Україні скоротилась на 15% з початку року
1 хв на прочитання12 Лютого 2025
Росія зірвала чергову ротацію експертів МАГАТЕ на ЗАЕС через провокації зі штурмовиками
1 хв на прочитання12 Лютого 2025
Газопостачання після ракетної атаки на Полтавщині відновили
1 хв на прочитання12 Лютого 2025