Постачати свіжі овочі та фрукти з полів на стіл споживача стало значно важче в умовах пандемії COVID-19. Перед сектором постали проблеми, такі як обмеження у пересуванні, висока вартість транспортування, закриття ринків.
Змінюються також попит і ціни. Ціна на окремі продукти, особливо ті, які, ймовірно, зміцнюють імунітет, наприклад лимон і часник, зросла до небес. Водночас інші продукти дешевшають на очах.
У цей неспокійний час життєво важливо мати доступ до інформації про ринки. Для того, щоб допомогти виробникам фруктів і овочів розібратися в цій новій ситуації, Європейський банк реконструкції й розвитку (ЄБРР) спільно з ФАО (Продовольча та сільськогосподарська організація ООН) доклали всіх зусиль для надання інформації про нову ринкову дійсність.
«Фрукти й овочі – продукти, які надзвичайно швидко псуються, їх потрібно доставляти на ринок настільки швидко, наскільки можливо. Торгові можливості, однак, обмежені, оскільки всі ланки виробництва порушені: ринки закриті, країни посилили правила перетину кордонів, порти не працюють, ціни на транспортування зросли, і так далі», - говорить економіст ФАО Андрій Ярмак.
Він також пояснив, що ФАО та ЄБРР прагнуть надати найактуальнішу інформацію про стан ринків виробникам і агробізнесу, використовуючи широко поширені платформи в таких країнах, зокрема, як Грузія, Молдова, Таджикистан, Україна, Узбекистан, окрім інших.
Наталія Жукова, директор ЄБРР з питань агробізнесу, зазначила, що ЄБРР і ФАО мають багатий досвід об'єднання зусиль громадського та приватного секторів з метою усунення проблем у ланцюжках виробництва та збуту продукції.
«І ми будемо продовжувати сприяти політичному діалогу, спрямованому на пошук рішень, відповідно до директив із забезпечення безпеки в умовах COVID-19», - заявила вона.
Приклади винахідливості
Крім того, щоб підлаштуватися під мінливий попит, виробникам овочів і фруктів необхідно знайти розв'язання конкретних проблем у сфері виробництва та дистрибуції.
Фрукти та овочі можуть просто зіпсуватися на полях в країнах, де не вистачає робочої сили для збору врожаю вчасно. Свіжі продукти можуть зіпсуватися і в ящиках, якщо вони не будуть вчасно відправлені й розвантажені.
Деякі виробники проявляють винахідливість перед такими викликами. Вони вишукують нові канали продажів та можливостей для постачання. Ярмак відзначає, що обсяги онлайн-продажів і доставки додому стрімко ростуть, хоча вони як і раніше забезпечують тільки малу частку продажів.
У деяких випадках фермери кооперуються з місцевими таксистами, які також втратили дохід через кризу, і доставляють свіжі продукти споживачам додому. Інші фермери вважають за краще укладати угоди з відомими компаніями з доставки.
Країнам, в яких місцева влада з метою запобігання поширенню вірусу заборонила відкриті, оптові й вуличні ринки, життєво необхідно шукати нові канали дистрибуції.
Здебільшого ці канали — єдина можливість збуту для дрібних фермерських господарств в країнах Східної Європи, Кавказу та Центральної Азії, де ЄБРР і ФАО нещодавно почали допомагати виробникам овочів і фруктів модернізувати господарства для посилення конкурентоспроможності. Відсоток продажів свіжих продуктів через супермаркети в цих регіонах набагато нижчий, ніж в Західній Європі.
Через відсутність туристів фермери й продавці свіжих продуктів також втратили можливість постачати свою продукцію в готелі, ресторани та заклади громадського харчування.
У деяких країнах, що зіткнулися з нестачею робочої сили на місцях, відбувся обмін працівниками між компаніями та фермерами. Деякі компанії, які зупинили роботу через пандемію, продовжували виплачувати зарплату тим співробітникам, які погодилися працювати на зборі врожаю у фермерів — так сталося, наприклад, в Німеччині.
ФАО та ЄБРР діляться цими корисними ідеями та знаннями на вебінарах, використовуючи такі популярні в цій галузі платформи, як EastFruit.
Заклик до законодавців
У міру розвитку пандемії необхідно адаптувати політику, тактику та інвестування до особливостей і потреб кожної країни.
У таких країнах, як Україна, де на місцях реалізовується продукція садівничого сектора, ситуація більш стабільна. А країни, які залежать від імпорту та експорту, страждають від COVID-19 більше інших. Падіння цін на нафту, наприклад, знизило купівельну спроможність країн великих імпортерів, призвівши до виснаження надійних ринків збуту для таких країн, як Молдова й Узбекистан.
Нагадуємо, роботодавці оплатять тест й одразу до роботи: в Чехії чекають на українців (відео).
Крім того, тонни картоплі та овочів фермери безкоштовно віддали лікарням.