Одне з першочергових завдань уряду у процесі вирішення енергетичної кризи – зміна існуючих механізмів публічних спеціальних обов'язків. Про це заявила в.о. міністра енергетики і захисту довкілля України Ольга Буславець в інтерв'ю, опублікованому на сайті уряду.
«При запуску ринку був неправильно обраний механізм ПСО. Мав би діяти фінансовий механізм ПСО, як нам на це вказував Секретаріат Енергетичного Співтовариства. Тобто підприємство, яке отримає додатковий прибуток, а історично це "Енергоатом", повинно було направляти різницю між собівартістю своєї електроенергії та прибутком, отриманим від її продажу на конкурентних сегментах ринку, на покриття різниці між ціною для населення і ринковою ціною», - стверджує вона.
Підприємство ж «Гарантований покупець» своєю активною позицією деформувало ринок, каже чиновниця.
«У той же час для реалізації спеціальних обов’язків був прийнятий механізм продажу обсягів "Енергоатому". Такими діями на ринку був створений величезний оптовий гравець, в особі держпідприємства "Гарантований Покупець", який, як спочатку передбачалося законодавством, повинен був відповідати тільки за купівлю "зеленої" електроенергії і гарантувати її оплату. Отже, контролюючи більше 50% ринку електроенергії, Гарантований покупець фактично визначає ціну її продажу. А з урахуванням адміністративних обмежень і зобов'язань продавати всю електроенергію ВДЕ, а також - непродану в рамках спецобов’язків електроенергію "Енергоатому" і "Укргідроенерго" тільки на ринку на добу вперед, це призводить до формування профіциту і цінових спотворень на РДН», - розповіла Буславець.
Енергоатому треба надати право продавати енергію не лише на добу наперед, впевнена вона.
«Тому одним із першочергових заходів є зміна механізму ПСО, а також внесення змін до постанови Кабміну про проведення аукціонів з продажу електроенергії за двосторонніми договорами. Вони дозволять "Енергоатому" виходити на ринок двосторонніх договорів, проводити спеціальні сесії торгів і продавати для різних споживачів електроенергію за довгостроковими контрактами - річним, піврічним, квартальним. Це дозволить споживачам міксувати ціни, користуватися більш зрозумілими продуктами, набагато простіше формувати свою фінансову діяльність», - повідомила в.о. міністра.
Вона очікує, що уже протягом цього тижня відповідні проєкти рішень будуть прийняті міністерством і уже на наступному тижні будуть винесені на розгляд уряду.
Водночас чиновниця не відповіла чітко на питання "Яким ви бачите фінансовий механізм ПСО?":
"Пакет документів, насправді, був готовий ще перед запуском нової моделі ринку, і Секретаріат Енергетичного Співтовариства цей механізм погоджував. Але з якихось причин Кабінет Міністрів затвердив інший механізм, який, на жаль, призвів до негативних наслідків. Тепер це треба виправляти. Проект щодо переходу до фінансового ПСО у нас доопрацьований і готовий. Єдиною перешкодою для оперативного впровадження нової моделі є необхідність внесення змін до Податкового кодексу. Ми будемо працювати з депутатами для того, щоб відповідну ініціативу підтримала Верховна Рада. Отже, найближчим часом ми впровадимо проміжний механізм ПСО, який дозволить згладити негативні для ринку наслідки діючої моделі спецобов’язків, але в перспективі ми орієнтуємося на перехід до фінансового механізму ПСО".
Нагадаємо, нещодавно у Мінекоенерго прийняли рішення щодо тимчасового закриття трьох енергоблоків українських АЕС. У міністерстві пояснюють це необхідністю балансу енергосистеми. Водночас критики цього рішення стверджують, що система «балансується» під олігарха Рината Ахметова та його вугільної генерації. І Прем'єр Шмигаль, і в.о. міністра Буславець працювали раніше в енергохолдингу Ахметова ДТЕК.