"Акція" на алкоголь – поза законом: Верховний Суд роз'яснив, що вважати рекламою в магазинах
Суд чітко розмежував поняття "інформування" та "реклама".

Верховний Суд ухвалив принципове рішення у справі щодо реклами алкоголю, яке суттєво вплине на роботу всіх торговельних мереж. Суд чітко розмежував поняття "інформування" та "реклама", визнавши, що будь-які стимулюючі заклики на кшталт "акція" чи "спеціальна пропозиція" біля алкогольних напоїв є незаконними, інформує Судово-юридична газета.
Ця постанова (справа №280/275/24) стала результатом тривалого спору між торговельною компанією та Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області. Контролюючий орган наклав на компанію штрафи за порушення законодавства про рекламу, зокрема за розміщення в магазині плакатів та листівок, що заохочували до вживання алкоголю.
Справа пройшла суди першої та апеляційної інстанцій, які ухвалювали протилежні рішення. Крапку в ній поставив Верховний Суд, який скасував попередні постанови та відправив справу на новий розгляд до апеляційного суду, надавши при цьому ключові правові висновки.
Головні роз'яснення Верховного Суду:
- Реклама vs. Інформування: Суд чітко розмежував ці поняття. Інформування – це надання базових відомостей про товар на ціннику чи етикетці (назва, виробник, ціна). Реклама – це будь-яка інформація, що має на меті сформувати чи підтримати інтерес до товару.
- "Внутрішня реклама" заборонена: Будь-які промоційні матеріали всередині магазину (плакати, банери, листівки) з мотивувальними фразами («акція», «подарунок», «спробуй», «спеціальна пропозиція»), що стосуються алкоголю, є внутрішньою рекламою. Згідно із Законом "Про рекламу", така реклама алкогольних напоїв у приміщеннях магазинів заборонена.
- Критерії для оцінки: Суди мають оцінювати не лише місце розміщення, а й зміст та візуальну форму інформації. Якщо матеріал має промоційну спрямованість і стимулює інтерес до алкоголю – це незаконна реклама.
Крім того, суд вказав, що апеляційна інстанція не дослідила, чи містили акційні пропозиції всю необхідну інформацію (строки, умови), а також чи було на них обов'язкове текстове попередження про шкоду алкоголю, яке має займати 15% площі реклами.
Це рішення Верховного Суду створює важливий прецедент. Воно зобов'язує суди та контролюючі органи більш ретельно підходити до аналізу промо-матеріалів в магазинах та фактично ставить поза законом будь-які маркетингові активності, спрямовані на стимулювання продажу алкогольних напоїв безпосередньо у торговельному залі.
Більше новин читайте на GreenPost.



