Прийнятий закон про реструктуризацію «зеленого» тарифу є компромісом, на який погодилися більшість виробників «зеленої» енергії. Але він знизить інвестиційну привабливість ВДЕ в Україні. Про це в коментарі Kosatka.Media зазначив кандидат економічних наук, незалежний експерт Олександр Хмелевський.
Він нагадав: реструктуризація передбачає зниження «зеленого тарифу» для сонячних електростанцій на 15%, для вітрових на 7,5%. Для нових електростанцій тариф знизять на 50%. Запроваджується відповідальність за невідповідність між плановим та фактичним виробництвом «зеленої» енергії у 2021 році 50%, а з 2022 року 100%. «Зелена» енергія буде реалізовуватися на аукціонах, що може призвести до скорочення обсягів її реалізації та зниження ціни.
«Очікується, що запроваджені заходи, дозволять скоротити державні витрати на 7 млрд грн на рік. Своєю чергою держава зобов'язалася погасити заборгованість перед електростанціями 40% в цьому році та 60% в наступному», – уточнив Хмелевський.
Прийнятий закон істотно знижує інвестиційну привабливість «зеленої енергетики». Це призведе до скорочення будівництва нових електростанцій, констатував експерт. Однак, зниження «зеленого тарифу» досить незначне, вважає він. Воно не дозволить істотно знизити вартість електроенергії та повною мірою відновити роботу атомних електростанцій.
«Залишається ризик зростання тарифів для населення. Високі тарифи на електроенергію для промисловості знижують її конкурентоздатність та розкручують інфляційну спіраль. Планується, що поточну заборгованість перед «зеленою» енергетикою держава погасить за рахунок кредиту. Це збільшить державний борг. Надалі держава також буде зіштовхуватися з проблемою розрахунку за «зелену енергію. Це буде важкий тягар для державного бюджету», – відзначив Хмелевський.
На думку експерта, слід скоротити «зелений» тариф до рівня теплової енергетики, запровадити мораторій на будівництво нових електростанцій, держава має відмовитися від гарантованого викупу «зеленої» енергії. В іншому разі електроенергія буде дорожчати, а держава «буде змушена сплачувати десятки мільярдів гривень за дорогу та непотрібну енергію».
Тим часом, «зелена» енергетика уже обігнала викопне паливо в Євросоюзі.