За даними розрахунків GMK Center на основі статистики Державної митної служби, експорт брухту чорних металів з України у січні-листопаді 2025 року зріс на 45,3% порівняно з аналогічним періодом минулого року.
Основним споживачем української сировини залишається Польща, на яку припадає 68,5% усіх відвантажень, що становить майже 310 тисяч тонн. Також значні обсяги було спрямовано до Греції та Болгарії, тоді як поставки до Німеччини дещо скоротилися. Загальна виручка від експорту за 11 місяців зросла на 37,4% і сягнула позначки у 112,78 мільйона доларів.
Важливо зазначити, що тенденція до збільшення експорту зберігається навіть за умови мита у розмірі 180 євро за тонну, оскільки високі світові ціни та можливість транзиту через ЄС до Туреччини роблять такі операції фінансово вигідними. Водночас ситуація всередині країни залишається тривожною через скорочення обсягів внутрішньої заготівлі з довоєнних 4–5 мільйонів тонн до 1,2–1,5 мільйона тонн на рік.
Це створює серйозні ризики для українських металургійних комбінатів, які відчувають гострий дефіцит сировини. Крім того, аналіз показує низький фіскальний ефект від вивезення брухту: експортом займається обмежене коло компаній, а середні податкові надходження становлять лише близько 104 гривень з тонни.
З огляду на ці фактори, Кабінет Міністрів пропонує з 2026 року запровадити ліцензування та встановити нульову квоту на експорт, що фактично означатиме припинення легального вивезення металобрухту за межі України.
Більше новин читайте на GreenPost.