Штучний інтелект може позбавити всіх роботи, заявив у недавньому інтерв'ю генеральний директор Tesla та власник SpaceX Ілон Маск. Важко повністю погодитися зі словами мільярдера. Проте вже зараз видно, що автоматизація та розвиток штучного інтелекту витісняють людей у деяких сферах. «Дзеркало» зібрало топ-5 професій, які ризикують зникнути чи стати мінімально затребуваними вже у найближче десятиліття.
Автоматизація процесів на підприємствах та у сфері послуг стала невід'ємною частиною нашого життя. Якщо колись сам факт наявності автоматичної лінії збирання на заводі вважався успіхом, то зараз питання полягає у тому, щоб робити їх максимально ефективними, швидкими, точними, а також аби за ними був потрібний або мінімальний контроль людини, або щоб системи обходилися без людей. Це дозволяє економити час, витрачений виробництва, отже, і знизити витрати.
У світі набирають обертів каси самообслуговування. Це означає, що касирів у таких торгових точках потрібно менше, адже одна людина може контролювати роботу цілої зали із 10-20 таких кас. До того ж у різних містах світу відкриваються магазини, де немає жодного касира (хіба що помічники для допомоги у разі технічних збоїв). Ось які фахівці ризикують незабаром програти конкуренцію технологіям та штучному інтелекту.
Серед професій, які ризикують зникнути незабаром, часто називають операторів кол-центрів і агентів служби підтримки. Вже зараз нерідко живих людей на лінії замінюють віртуальними консультантами та чат-ботами. Вони можуть допомогти клієнту отримати відповіді на більшість первинних запитань. Для більш спеціалізованих запитань клієнтів пов'язують із фахівцями. За такого підходу фахівців кол-центрів і служб підтримки потрібно значно менше.
Опитування 750 бізнес-лідерів зі США показало, що 37 % із них цього року звільняли співробітників, передаючи виконання їхньої роботи штучному інтелекту.
«Наймати людей на повний робочий день для обслуговування клієнтів коштує дорого, тому ми бачимо, як ШІ бере на себе управління чатом. Насамперед це штучний інтелект, а коли у вас виникає складніша проблема, вона звертається до людини», — прокоментувала Джулія Тутакр, спеціаліст із резюме та кар'єрної стратегії в дослідній компанії ResumeBuilder, яка проводила це опитування.
Причому саме підтримку клієнтів американський бізнес називає серед найперспективніших для впровадження штучного інтелекту. Очевидно, ця практика поступово розширюватиметься й на інші ринки.
Процес зниження затребуваності касирів триває вже не перший рік. Їхнє місце займають автоматичні каси, впровадження яких стало можливим насамперед завдяки безконтактним платежам. Причому нерідко на цілу низку кас залишається одна-дві людини для вирішення непередбачених ситуацій або збою. Що досконалішими ставатимуть такі каси і що більше покупці звикатимуть до них і до електронних платежів, то меншою буде затребуваність і людей-асистентів.
У той же час у магазинах залишатимуться інші працівники, зокрема консультанти (ймовірно, також у меншій кількості, ніж ми бачимо зараз). Отже, робота для людей у торгових залах повністю не зникне.
Ця фізично непроста, але часто низькооплачувана професія нерідко забезпечує зайнятістю тих, хто з якихось причин не міг знайти собі інше місце на ринку праці. Але і ця праця стає все більш автоматизованою.
Технології навряд чи незабаром зможуть повністю замінити людей у цій справі. Однак вони вже зараз значно полегшують таку працю, на допомогу приходять роботи-пилососи, миючі машини. Уявіть, як було раніше прибирати вручну торговий зал магазину.
Тож перехідним етапом, можна сказати, буде подальше полегшення праці людей, які професійно займаються прибиранням. А в перспективі є можливість появи комплексних систем прибирання, які повністю замінять людину в цьому процесі.
Усе більш популярними у мандрівників стають різні каталоги та послуги з підбору та конструювання відпочинку. Якщо раніше людина приходила в турагентство і за допомогою фахівця замовляла собі путівку на відпочинок, то тепер нерідко люди звертаються до таких ресурсів.
Водночас сучасні інструменти з підбору турів створюють і розвивають люди. Тож зниження попиту на турагентів компенсуватиметься зростанням кількості фахівців, які працюють над наповненням і забезпечують функціонування таких проектів.
У групі ризику якщо не зникнення, то скорочення популярності перебувають також офіціанти. Кафе та ресторани вигадують і впроваджують нові формати обслуговування клієнтів.
Насамперед автоматизовану систему впроваджують недорогі заклади типу ресторанів швидкого харчування чи модернізованих їдалень. Причому нерідко для цього використовують усім знайому систему конвеєра, проте окремі заклади вже випробували і роботів-офіціантів.
Однак говорити про видавлювання людей із ринку праці та заміну технічними рішеннями та штучним інтелектом було б некоректно. Разом з їх розвитком відбуватиметься трансформація ринку праці. Отже, з'являтимуться нові професії та робочі місця, підтверджує дослідження Міжнародної організації праці. Це означає, що ми не залишимося без роботи, але багатьом доведеться оперативно перевчатися освоювати нові навички, затребувані на ринку праці.