У перший день повномасштабного вторгнення Президент України Володимир Зеленський підписав указ про загальну мобілізацію. Майже одночасно стартувала російська пропагандистська кампанія з її зриву. Про неї розповідає Центр стратегічних комунікацій.
Ключові антимобілізаційні наративи:
Сформульовані наративи віддзеркалюють ситуацію із примусовою мобілізацією на окупованих територіях Донецької та Луганської областей і ставлення російського командування до «мобіків», а також грають на історичних травмах українців (мобілізація «чорносвитків» під час Другої світової війни).
Розповсюдження цих наративів має на меті:
Зокрема з початком мобілізації у Telegram з’являється все більше анонімних каналів, які висвітлюють «полювання» на призовників. Вони збирають десятки тисяч підписників. Серед таких каналів:
Вручают повестки Харьков (понад 70 тис. підписників)
Де вручають повістки? Львів та Львівська область (39 тис.)
Вручают повестки Днепр (29,5 тис.)
Вручают повестки Одесса (14,5 тис.)
Вручают повестки Киев (9 тис.)
Де роздають повістки? Львів | Львівська область (56 тис.)
Де вручають повістки? Львів та область (26 тис.)
Де повістки? Ужгород та Закарпатська область (19,5 тис.)
Повестки Запорожье (28,5 тис.)
Где вручают повестки? Харьков (4,8 тис.)
Где вручают повестки? Киев (2,7 тис.)
Лого каналів створені за єдиним шаблоном.
Характеристики, які їх вирізняють:
✔ У описі каналів вказано, що їх створювали з метою «превенції нецільового вручення повісток».
✔ Наповнюються вони повідомленнями, які бот отримує від підписників — переважно це текст, який супроводжується закликами «бути обережними».
✔ Адміністратори запевняють, що не мають на меті зривати мобілізацію, але своїми діями вони підіграють наративу про «незаконність» і «несправедливість» мобілізації. Кому це вигідно, очевидно.
Також ми розповідали, що більше не «бандерівці»: російська пропаганда міняє риторику.