Вєтрова Влада4 хв на прочитання20 Червня 2022, 10:55
Вчора, 19 червня, Комітет Верховної Ради з питань екологічної політики та природокористування розглянув висновок Головного юридичного управління ВРУ, врахував їх пропозиції та рекомендував Верховній Раді прийняти законопроєкт про управління відходами (реєстр. № 2207-1-д).
У процесі підготовки документу до другого читання розглянули більш ніж 1600 пропозицій, які надійшли від народних депутатів всіх фракцій Верховної Ради.
Як зазначив у своєму дописі голова Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування Олег Бондаренко, законопроєкт 2207-1-д – це перша реальна можливість запровадити європейський підхід управління відходами за весь час незалежності України та стати на крок ближче до членства в Європейському Союзі.
За його словами, це фундамент для побудови кругової економіки, заснованої на відновленні та раціональному споживанні ресурсів, яка сьогодні є частиною Зеленого Курсу ЄС.
Проєкт Закону про управління відходами — це також один із кроків до виконання Угоди про асоціацію між Україною з ЄС, та до апроксимації трьох директив ЄС, які Україна повинна імплементувати.
Що змінить 2207-1Д?
- Рамковий законопроєкт створить підґрунтя для запровадження розширеної відповідальності виробника – системи, у якій виробник відповідає за збір, повторне використання та перероблення продукції після того, як вона відслужила свій термін.
- Україна – єдина країна в Європі, де розширеної відповідальності виробника (РВВ) досі немає.
- РВВ допоможе громадам без збільшення тарифу позбутись третини побутових відходів, яку становить упаковка, адже за це буде відповідальний виробник.
- В подальшому планується встановлення РВВ через прийняття спеціальних законів про упаковку та відходи упаковки, батареї та акумулятори, про електричне та електронне обладнання, про шини, мастила, відпрацьовані транспортні засоби. І цей перелік не є вичерпним.
- Переробка відходів за допомогою РВВ покладе початок кругової економіки України, а це нові робочі місця, прихід інвестицій в переробку та додана вартість до ВВП.
- Також законопроєкт розблокує дозвільну систему, адже в Україні з 2014 року не видаються дозволи на операції з відходами. Теперішня система є неефективною, адже на ринку працюють безліч компаній з "фейковими" технологічними потужностями для переробки.
- Закон запровадить планування управління відходами європейського рівня (національний, регіональні та місцеві плани управління відходами). Адже саме органи місцевого самоврядування, на території яких генеруються відходи, є замовниками та контролерами процесу управління відходами.
- Взяти відходи під контроль держави та громад допоможе інформаційна система управління відходами. Це своєрідний "блокчейн" для відходів, щоб можна було прослідкувати, хто і скільки їх генерує-перевозить-переробляє-захоронює.
- Також ця система з часом позбавить Україну стихійних сміттєзвалищ, адже безхазяйного сміття не буде існувати і не складно буде простежити всі ланцюжки від утворення до переробки.
- Крім того, інформаційна система забезпечить посилення контролю за небезпечними відходами, які генеруються в країні або завозяться з-за кордону.
- Сьогодні в Україні немає достатніх потужностей для переробки відходів, тож тисячі тонн ввезених та утворених відходів тим часом повільно отруюють навколишнє середовище і здоров’я громадян.
- Сьогодні в Україні немає жодного полігону для розміщення відходів, який би відповідав європейським вимогам для захоронення відходів, а із 6 000 існуючих полігонів і звалищ обладнання для дегазації є лише на 26 полігонах, установки для очистки фільтрату – лише на двох.
- Більшість полігонів експлуатуються понаднормово з численними порушеннями природоохоронного законодавства.
- Законопроєкт створює умови для закриття та рекультивації небезпечних сміттєзвалищ та полігонів, що не відповідають нормам екологічної безпеки і передбачає можливості залучення міжнародного фінансування для цього.
Раніше ми писали: Схвалено до другого читання проєкт Закону про управління відходами