Догори
Дати відгук
  • Головна
  • Новини
  • Здоров'я
  • Про різницю між похвалою і підтримкою: як не зробити дитину залежною від постійного схвалення

Про різницю між похвалою і підтримкою: як не зробити дитину залежною від постійного схвалення

Основний принцип – це не лише говорити слова «молодець», «розумниця», а бути щирим.

5 хв на прочитання24 Квітня 2022, 22:00
Фото ілюстративне Фото ілюстративне
Поділитись:

Про різницю між похвалою і підтримкою розповіла у Фейсбуці відому психологиня Світлана Ройз.   

Вона зауважує, що є важливе питання: як потрібно хвалити дитину, щоб підтримати її, вселити відчуття власної цінності і при цьому не робити її залежною від постійного схвалення. (Це ж стосується і подяки, і критики.)

"Я люблю слово "молодець" і часто думаю, як зробити так, щоб "я молодець!" бриніло силою всередині нас, а не постійним питанням – в очах дітей і дорослих. Щоб наша похвала не стала своєрідною несучою стіною для самооцінки. Нам важливо пам’ятати, що і нагороди, і покарання з часом знижують мотивацію", - говорить Ройз.

Саме зараз , за словами психологині,  ми всі потребуємо уваги до найменших наших перемог, нам дуже потрібен досвід, що ми хоч якусь дію змогли завершити, щось проконтролювати, що ми можемо бути успішними – навіть, в складних умовах. І ви самі бачите, як зараз діти потребують зворотнього зв"язку від нас.

 Самооцінку не можна підвищити іззовні. Усі наліпки, подарунки, оцінки, похвали, вподобайки (лайки) мають тимчасовий ефект. І при цьому формують залежність. А у дитини / дорослого так і не з’являється стійка впевненість у своїх силах, І щоразу доводиться знову й знову научатись «присвоювати» собі результат.

"Я часто помічала: коли розхвалюєш людину, говориш, яка ж вона молодчина, яка розумниця і таке інше, вона нібито навмисно намагається спростувати ці слова, ніби сумніваючись в їхній щиросердності", - додає Ройз.

Основний принцип – це не лише говорити слова «молодець», «розумниця», а бути щирим і фокусувати увагу на конкретиці, на тому, що саме ми хвалимо-відмічаємо і за що. Власне, це й дає відчуття значущості, цінності зробленого.

Якщо ми наголошуємо на цінності, а далі починаємо наступну фразу з частки АЛЕ – це знецінює все сказане раніше.

Різниця в похвалі і підтримці: підтримка – стає внутрішньою силою. Похвала – тимчасовою підпоркою.

Кілька прикладів:

Похвала: «Молодець! Я годжуся тобою! Хороший хлопчик / дівчинка».

Підтримка: акцентуємо увагу на тому, що саме «ми підтримуємо», нам важливо назвати, що саме те, що ми вважаємо найціннішим.

 Дитина: «Я красиво намалював / намалювала?

Похвала: «Який чудовий (красивий, талановитий і таке інше) малюнок!»

Підтримка: «Які яскраві кольори! На малюнку і сонце, і веселка, і віконця у будиночку видно! А це, схоже, собака на вулиці! Тобі подобається малювати, так? Це відчувається одразу!

(Дитина, відчуваючи підтримку, починає захоплено розповідати про те, що намалювала, що їй вдалось, а що далось важко, ділиться своїми планами і таке інше. А коли ми її тільки хвалимо, у неї залишається відчуття деякої незадоволеності, дитина може навіть несподівано чинити опір похвалі.)

 Дитина: «Я сьогодні отримала 12 балів з математики».

Похвала: «Ти у нас геній!»

Підтримка: «Ти так багато вчився (як варіант – «тобі цікава математика»; «ти розв’язав усі приклади», «а що було найскладнішим?», тобі було складно, все відволікало – і навіть в таких умовах ти впорався

Ще кілька прикладів:

 Похвала: «Хороший хлопчик, сам вдягаєш колготки! »

Підтримка: «Ти сам, без сторонньої допомоги розібрався і вдягнув колготки! Я навіть не помітила, як швидко ти з цим впорався!»

 Похвала: «Ти природжений письменник! Краще за всіх у класі пишеш твори!»

Підтримка: «Коли я читала твій твір, я нібито бачила й чула все те, про що ти описуєш: і дзюрчання струмка, і шелест вітру в кронах дерев, я бачила людей, – так влучно і красиво були підібрані слова. Так викласти свої думки і почуття здатні справжні письменники».

Тепер варіанти з АЛЕ:

 «Ти так напрочуд добре впорався із завданням! Молодець, але зробив не зовсім акуратно».

Варіант підтримки без частки АЛЕ: «Усі цифри / літери на сторінці стрункі, як дерева у лісі. А ось ці – мов вітер похилив. А тут – калюжа після дощу? давай витирати?»

 "Ти зібрав іграшки, молодець, але не міг би це робити й хуткіше?»

Варіант підтримки без частки АЛЕ: «О! Іграшки були зібрані зі швидкістю спортсмена-супергероя! Ще кілька хвилин – і ти встановив би новий світовий рекорд!»

І ще –коли дякуючи людині, не просто говориш «спасибі», а вказуєш за що саме ти їй вдячний, власне подяка стає більш щиросердною, а тому більш значущою й цінною.

Варто знати, якщо серцебиття застало вас зненацька: кардіолог радить, як «приборкати серце» без медикаментів.

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.