Науковці виявили, що люди порушили один із найважливіших циклів на Землі: ось чим це загрожує

З часом збільшується використання солі — і науковці вважають, що існує «екзистенційна загроза» для запасів прісної води.

3 хв на прочитання06 Листопада 2023, 00:32
Засолювання снігоочисника. Фото: Мілан Красула/iStock/Getty Images Plus Засолювання снігоочисника. Фото: Мілан Красула/iStock/Getty Images Plus

Діяльність людини вже привела до багатьох негативних змін у довкіллі: підвищення температури на планеті, вимирання багатьох видів тварин, навіть зміна обертання Землі. Згідно з дослідженням, опублікованим у журналі Nature Reviews Earth & Environment, людство порушило ще й природний сольовий цикл планети. Про це розповідає ScienceAlert.

У той час як геологічні та гідрологічні процеси природним чином виносять сіль на поверхню Землі протягом тривалого часу, ми прискорюємо цей природний потік завдяки видобутку корисних копалин, розробці землі та посипанню сіллю доріг для розтоплення льоду. Загальна тенденція полягає в тому, що з часом збільшується використання солі, особливо для боротьби з льодом.

Дослідники з Університету Меріленда, Університету Коннектикуту, Технічного університету Вірджинії та інших установ об’єднали свій досвід, аби задокументувати «екзистенційну загрозу» для запасів прісної води.

Команда досліджувала різноманітні солі (не лише різновид хлориду натрію, яку більшість із нас охоче використовує в кулінарії) в різних середовищах, включаючи концентрацію солі в річках і ґрунті. Деякі події, як-от висихання озер, навіть підвищують концентрацію солі в повітрі.

«Цей цикл — від глибин Землі до атмосфери — був значно порушений людською діяльністю», — каже еколог Джин Лайкенс з Університету Коннектикуту.

Серед результатів дослідження є те, що приблизно 1,5 млрд га ґрунту в усьому світі постраждали від засолення, спричиненого діяльністю людини, і що сіль, яка використовується для очищення доріг, також потрапляє в повітря.

Зростаюча солоність джерел прісної води є однією з найбільших проблем. Якщо ця тенденція збережеться, пошук достатньої кількості води для пиття населення світу може стати справжньою проблемою — і це ще до того, як ми дійдемо до шкоди іншим тваринам та їхньому середовищу існування.

«Якщо ви думаєте про планету як про живий організм, коли ви накопичуєте стільки солі, це може вплинути на функціонування життєво важливих органів або екосистем», — каже геолог Суджай Каушал з Університету Меріленда.

Рівень солі впливає на більше аспектів життя, ніж це видається на перший погляд — від того, скільки снігу утворюється на вершинах гір, до того, якою в нас буде ймовірність зараження респіраторними захворюваннями.

Дослідники закликають зробити більше для оцінки нашого впливу на кругообіг солі та зменшення цього впливу.

«Це дуже складне питання, оскільки сіль не вважається основним забруднювачем питної води в США, тому регулювати це було б великим завданням. Але чи думаю я, що це речовина, яка збільшується в довкіллі до шкідливих рівнів? Так», — каже Каушал.

Тимчасом понад чверть річок на всій планеті забруднені ліками — дослідження.