Науковці «оживили» віруси, на десятки тисяч років заморожені у вічній мерзлоті, і попереджають про небезпеку

Людський імунітет може не впоратися зі стародавніми штамами, з якими наша популяція раніше не стикалася.

2 хв на прочитання12 Березня 2023, 12:16
Фото: pixabay.com Фото: pixabay.com

Команда науковців під керівництвом професора кафедри геноміки та біоінформатики медичного факультету Університету Екс-Марсель Жан-Мішеля Клавері оживила давні віруси, знайдені у вічній мерзлоті. Результати дослідження, опублікованого у журналі Viruses, особливо тривожні з урахуванням поточних тенденцій зміни клімату. Про це розповідає «Дзеркало».

Науковці зібрали сім зразків вічної мерзлоти у Східному Сибіру та на Камчатці, в них знайшли низку архаїчних вірусів. Найдавнішому виявилося 48-500 років. Він містився у зразку ґрунту, піднятого з підземного озера з глибини 16 м. Наймолодші віруси віком близько 27 тисяч років виявили у туші шерстистого мамонта.

Дослідники змогли виділити 13 нових типів вірусів і повернути їх в активний стан — вони змогли успішно заразити амеб Acanthamoeba.

Результати дослідження особливо тривожні з урахуванням поточних тенденцій зміни клімату: у міру того, як планета нагрівається, а вічна мерзлота тане, існує ймовірність пробудження вірусів, здатних заразити людей.

«На щастя, ми можемо сподіватися, що епідемія, викликана відродженою доісторичною патогенною бактерією, може швидко контролюватись сучасними антибіотиками, які є в нашому розпорядженні <…> навіть незважаючи на те, що бактерії з генами стійкості до антибіотиків дивовижно поширені у вічній мерзлоті», — пишуть автори дослідження.

Проте дослідники попередили, що подібні патогени, які вони назвали «зомбі-вірусами», можуть становити загрозу для системи охорони здоров'я — імунна система людини розвивалася в контакті з безліччю вірусів і виробила до них стійкість. Однак зі стародавніми штамами, з якими людська популяція раніше не стикалася, імунітет може не впоратися.

Також ми розповідали про жертви в прямому сенсі: археологи розгадали таємницю тисячі «болотних людей», знайдених у Європі (ФОТО).