Кисень вперше виявили в іншій галактиці

3 хв на прочитання19 Лютого 2020, 14:12
19.02.2020 | Дмитро Шинкарук

У галактиці, що знаходиться за півмільярда світлових років,
астрономи виявили молекулярний кисень. Це вперше вченим вдалося зафіксувати цей елемент поза Чумацьким Шляхом.

У дослідженні, опублікованому в The Astrophysical Journal, йдеться про те, що кисень є третім найпоширенішим елементом у Всесвіті, (після водню та гелію). Тож його хімія та чисельність у міжзоряних хмарах є важливими для розуміння ролі молекулярного газу в галактиках.

Група китайських та американських вчених шукала кисень, використовуючи міліметрову астрономію, яка виявляє довжини радіохвиль, що випромінюють молекули. Також вчені використовували спектроскопію, яка аналізує спектр для пошуку довжин хвиль, поглинених або випромінюваних певними молекулами.

Але ці пошуки виявили дивовижну нестачу молекул кисню. Єдине
місце, де виявили кисень - туманність Оріона. Вчені висунули гіпотезу, що у
космосі кисень пов'язаний з воднем у вигляді водяного льоду, що чіпляється за пилові зерна. Але туманність Оріона - це зоряний розплідник, і можливо, що інтенсивне випромінювання від дуже гарячих молодих зірок розщеплює молекули, вивільняючи кисень. Таким чином слід веде до галактики під назвою Маркаріан 231.

Це особлива галактика, яка знаходиться за 561 мільйон світлових років, і живиться квазаром - надзвичайно яскравим галактичним ядром з
активною надмасивною чорною дірою в центрі. Квазари є найяскравішими об’єктами у Всесвіті, а Маркаріан 231 містить найближчий до Землі квазар.

Насправді астрономи вважають, що Маркаріан 231 може мати дві активні надмасивні чорні діри в центрі, що кружляють навколо одна одної із шаленою швидкістю.

Художнє зображення подвійної чорної діри. By ESA/Hubble, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42799365

Активне галактичне ядро рухає молекулярні відтоки, створюючи
безперервні поштовхи, які можуть вивільняти кисень з води у молекулярних
хмарах. Молекулярні відтоки в Маркаріані 231 мають особливо високу швидкість, тому вчені вирішили шукати кисень.

Науковці використовували 30-метровий радіотелескоп IRAM в
Іспанії, щоб спостерігати за галактикою протягом чотирьох днів. У цих даних
вони знайшли спектральну ознаку кисню.

"За допомогою глибоких спостережень Маркаріана 231 через 30-метровий телескоп IRAM та NOEMA ми вперше виявили викиди [молекулярного кисню] у зовнішній галактиці. Виявлена емісія O2 розташована в областях, які знаходяться приблизно в 10 кілопарсеків (32 615 світлових років) від центру Маркаріана 231, і може бути викликана взаємодією між активним молекулярним відтоком активного галактичного ядра та зовнішніми молекулярними хмарами", - йдеться у дослідженні.

Результати вимірювань команди показали, що кисню там приблизно
у 100 разів більше, ніж водню у туманності Оріона, тому галактика могла піддаватися більш інтенсивному процесу розщеплення молекул.