Прикордонне вуглецеве коригування в жодному разі не можна застосовувати до України. Таку думку 22 грудня під час комітетських слухань екологічного Комітету ВРУ висловила віце-прем’єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України Ольга Стефанішина.
«Прикордонне вуглецеве регулювання не може застосовуватися до України, як для країни, яка зв’язана умовами зони вільної торгівлі», — сказала Стефанішина.
Вона додала, що та швидкість, з якою Європа почала впроваджувати «зелений курс» — небезпечна для України. Це пов'язано з тим, що політику озеленення пропагують усім країнам Європи, але дієві механізми її впровадження розробляються лише для країн-членів ЄС.
Нагадаємо, що механізм корегування вуглецю на кордоні для товарів та послуг пов'язаний із системою торгівлі викидами вуглецю, яка вже працює в ЄС. Держава встановлює обмеження на загальну кількість парникових газів, які можуть виділятися підприємствами у процесі виробництва. В межах ліміту компанії отримують або купують квоти на викиди. Згодом витрати на купівлю квот підприємство закладає в ціну на вироблений товар чи послугу.
Виходячи з цього, в ЄС обговорюють можливість запровадження «прикордонного вуглецевого коригування». Це означає, що країна-експортер буде сплачувати СВА — платіж, який стягуватимуть під час ввезення до ЄС продукції, виходячи з обсягів викидів СО2 в процесі її виробництва. Такий механізм передбачає Європейська зелена угода. СВА має на меті зрівняти умови конкуренції між європейськими виробниками (які, як ми вже з'ясували, платять податок на викиди ПГ) й імпортерами (які цей податок не сплачують, бо не є країнами-членами ЄС).
Економічні експерти прогнозують, що в результаті запуску СВА платежі українських компаній під час експорту до ЄС можуть зрости на €566,3 млн на рік. Майже 94 % цієї суми доведеться платити підприємствам металургійної промисловості й електроенергетики.
Як ми писали раніше, влітку експерти представили сценарії реагування України на Європейський зелений курс.