Догори
Дати відгук

Фтор у воді та зубних пастах: науковці застерігають

Рівні фтору, які асоціювалися зі зниженням когнітивних здібностей, були нижчими за порогові значення ВООЗ і ЄС.

2 хв на прочитання15 Квітня 2025, 06:30
Зображення згенеровано ШІ Зображення згенеровано ШІ
Поділитись:

На Заході фторована питна вода давно вважається ознакою якості та важливим елементом профілактики карієсу, адже фтор зміцнює зубну емаль. В Україні також популярні зубні пасти з фтором, які рекламуються як ефективний засіб для захисту зубів. Проте нове дослідження попереджає: надмірний вплив фтору, особливо в пренатальний період і дитинстві, може мати негативні наслідки для когнітивного розвитку.

Дослідження, проведене в рамках проекту MINIMat у сільській місцевості Бангладеш, показало, що вплив фтору під час вагітності й у дитячому віці може бути пов’язаний зі зниженням когнітивних здібностей у дітей. Результати опубліковано в журналі Environmental Health Perspectives командою науковців під керівництвом Марії Кіпплер із Каролінського інституту в Швеції.

У дослідженні взяли участь 500 пар мати-дитина, які входили до довгострокового проекту MINIMat (Maternal and Infant Nutrition Interventions in Matlab). Дослідники вимірювали концентрацію фтору в сечі вагітних жінок на 8-му тижні вагітності, а також у їхніх дітей у віці 5 і 10 років за допомогою іон-селективного електрода з коригуванням на питому вагу. Окрім того, когнітивні здібності дітей оцінювали у віці 5 і 10 років за допомогою стандартизованих тестів.

Результати показали, що вищі концентрації фтору в сечі матерів під час вагітності асоціювалися зі зниженням когнітивних показників у дітей. Найпомітніший вплив фтору спостерігався на здібності до перцептивного мислення (здатність інтерпретувати та обробляти сенсорну інформацію), а також на вербальні навички. Стать дітей не показала чітких відмінностей у впливі фтору.

Важливо зазначити, що рівні фтору, які асоціювалися зі зниженням когнітивних здібностей, були нижчими за порогові значення ВООЗ і ЄС для фтору у питній воді. Дослідники наголошують, що ці результати стосуються природного вмісту фтору в питній воді в Бангладеш, який є порівнянним із рівнями в багатьох інших країнах. Вони закликають до подальших досліджень, щоб уточнити безпечні межі вмісту фтору в питній воді й інших джерелах.

Більше новин читайте на GreenPost.

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з розділу Здоров'я
Неочевидна небезпека Apple Watch
Пастка технологій: Apple Watch та фітнес-трекери провокують тривожність і психологічний тиск
1 хв на прочитанняВчора
Небезпека у кусі комара: в Україні зафіксовано випадки лихоманки Західного Нілу
В Україні зафіксовано випадки лихоманки Західного Нілу: чим небезпечна інфекція та як захиститися
2 хв на прочитанняВчора
Фото ілюстративне
Забруднене повітря спровоковує загострення ревматоїдного артриту
1 хв на прочитанняВчора
Магнітні бурі та сонячне затемнення 9–12 серпня: детальний прогноз
Астрономічний пік серпня: астрологи та метеорологи назвали дати сонячного затемнення і геомагнітних коливань
2 хв на прочитання08 Серпня 2026
Хочете схуднути — виспіться: науковці пояснили, як режим сну керує вагою людини
2 хв на прочитання08 Серпня 2026
Профілактика, новітні технології та гігієна зору: як зберегти чіткий погляд у добу ґаджетів
2 хв на прочитання08 Серпня 2026
Щастя — це вибір та щоденна звичка: 8 серпня світ відзначає День «Щастя є!»
2 хв на прочитання08 Серпня 2026
Додаток для пошуку тіні став популярнішим за Google Maps: новий тренд у Кореї під час рекордної спеки
2 хв на прочитання07 Серпня 2026
Більше з GreenPost
«Мамонтові дерева» в Карпатах
Столітні велетні з Америки: як на Рахівщині прижилися справжні «мамонтові дерева»
1 хв на прочитання16 хвилин тому
Масова загибель риби у річці Мика в Радомишлі
Екологічна надзвичайна подія: у річці Мика загинуло понад 1,3 тисячі рибин
1 хв на прочитаннягодина тому
Фото ілюстративне
Загроза водної кризи в Україні: які регіони можуть залишитися без води
1 хв на прочитання3 години тому
ФОТО: ілюстративне
Україна масштабно укріплює Чорнобильську зону на випадок нового вторгнення з Білорусі
2 хв на прочитання4 години тому
Від арахісової олії до біопалива: історія, переваги та перспективи Міжнародного дня біодизеля
3 хв на прочитання6 годин тому
Повітряний терор паливно-енергетичного комплексу: росіяни атакували об'єкти видобутку та мережу АЗК «Укрнафти»
1 хв на прочитанняВчора
Чому томати залишаються жовтими біля плодоніжки та як це виправити
1 хв на прочитанняВчора
Наслідки обстрілу столиці: Кирилівське озеро та струмок Сирець знову забруднені
1 хв на прочитанняВчора