- Головна
- Новини
- Енерго
- Ринок пального
- Експерт розповів, хто зацікавлений у підвищенні цін на бензин і коли АЗС продаватимуть вдосталь
Експерт розповів, хто зацікавлений у підвищенні цін на бензин і коли АЗС продаватимуть вдосталь
Через дефіцит гуртові ціни стали вищими за роздрібні.
Зараз можна почути багато конспірологічних версій щодо зникнення бензину у Києві. Мовляв, це "інформаційний шум" та шантаж трейдерів, які зацікавлені у підвищенні цін, саме тому й влаштували у столиці України дефіцит.
Причин дефіциту бензину в країні три, зазначив експерт, директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
Причини дефіциту пального
Перша – зупинка Кременчуцького НПЗ.
На ресурсах цього заводу український ринок протягнув березень ы половину квітня 2022 року. Тоді ж ворог знищив більш ніж 20 нафтобаз, розташованих на території нашої держави.
Друга – проблеми з логістикою в Європі для доставлення пального в Україну. Не вистачає цистерн, а для бензовозів існує купа проблем різного характеру, зокрема й нестача самих бензовозів.
Третя – збереження держрегулювання.
Через дефіцит гуртові ціни стали вищими за роздрібні, а чимало імпортних ресурсів, особливо які везуть автотранспортом, також дуже дорогі.
Страждає вся країна
Дефіцит з пальним не тільки у Києві, а також на всій території країні без виключення. Місцеві адміністрації навіть роблять окремі заяви. Насправді сутужно з бензином у більшості регіонів вже пару тижнів, просто в Києві про це не знали або не звертали уваги.
Несподіванка у столиці пов'язана здебільшого із тим, що її трейдери намагались забезпечувати у пріоритетному порядку. Як я розумію, в тому числі й на прохання центральної та місцевої влади. Але останнім часом до міста повернулося багато киян, споживання пального зросло.
"Великі мережеві компанії кажуть, що продають зараз стільки ж пального, як і тиждень, і два тому. Але якщо раніше цього вистачало на день, то зараз на декілька годин. Постачати більше бензину поки немає змоги", - звертає увагу Куюн.
Навіть після кристалізації дефіциту чимало громадян зробили "правильні" висновки: за словами власників АЗС, багато машин навіть не можуть втиснути в бак ті жалюгідні 10 л, які відпускають в "одні руки". Можна вмістити лише чотири-п’ять літрів, бо бак повний.
Також додало тиску на чинні АЗС закриття окремих станцій, які витратили всі запаси пального навіть за нормативної реалізації. Навіть якщо уряд дозволить продавати зараз по 100 грн/л, пальне не з’явиться. Хоча ні, може й з’явиться, але не тому, що хтось виставить "заховане на чорний день" пальне, а тому що той фіксований обсяг просто не будуть купувати.
Що в результаті:
За умов, що склалися, експерт пропонує шукати позитив, а також потихеньку змінювати свій світогляд, війна у будь-якому разі прискорить цей процес.
- Доведеться більше ходити пішки або ж їздити транспортом, який не потребує споживання пального, наприклад, велосипеди, самокати.
- Буде менше шкідливих викидів.
- Зменшення споживання пального українцями – удар по Росії: будемо менше імпортувати, не створювати попит на нафту. Це допоможе нашим європейським партнерам відмовитись від російської нафти та нафтопродуктів.
- Менше купуємо пального – допомагаємо критичній інфраструктурі, тим, кому треба їхати в гарячі точки, розвозити гуманітарну допомогу, а не доїхати до офісу.
- Сидимо вдома, а не їдемо містом, коли лунає тривога. Постійні прильоти російських ракет по українським містам – тому нагадування!
"Не буду давати прогнозів про швидке подолання проблеми з бензином. Є всі можливості для того, щоб побудувати абсолютно нову систему нафтопродуктозабезпечення. Є ресурси пального в Європі, буде й транспорт для логістики. - говорить Куюн. - Але для будь-яких великих проєктів потрібен час. У всякому разі це буде безпрецедентне швидке переорієнтування такого великого ринку у світі! І це зроблять українці".