17.01.2020 Автор: Олександра Єршова
"Дакар", який фінішував сьогодні, назавжди увійде в історію як перший марафон, в якому на старт вийшла вантажівка з гібридною трансмісією. І тут же почала наступати лідерам на п'яти.
На перший погляд, "гібриди" буквально створені для гонок.
Компактні і високопродуктивні, вони дають істотний приріст потужності і тяги,
яких ніколи не буває багато. Причому саме там, де їх вкрай мало - на низьких
оборотах. Так, в нашому випадку електромотор з перших же секунд видає
максимальні 204 л.с. і 1600 Нм, в той час як основному мотору - 12,8-літровому
турбодизелю - до пікових 1040 л.с. і 4600 Нм потрібно розкрутиться до 2700
об/хв.
Крім розгінної, синергетична установка помітно покращує і гальмівну
динаміку. Адже в гонках боліди не їдуть накатом або в півсили - вони або мчать
щодуху, або гальмують "в підлогу". І тут як ніколи актуальною стає
система рекуперації, що дозволяє гальмувати ефективніше, а значить пізніше,
тобто довше мчати на максимальній швидкості.
Важливим залишається ще й менша, в порівнянні з конкурентами, витрата палива. Протяжність нинішнього «Дакара» становить 7,5 тис. км, при цьому «вантажна» витрата палива в дюнах досягає 200 л/100 км. Тому нерідко сумарний обсяг паливних баків становить 800 літрів. І навіть малопомітна на перший погляд (10-15%) економія дизпалива тут же обертається перевагою у вазі і запасі ходу. Не кажучи вже за екологічність, яка останнім часом впливає на автоспорт не менш, ніж безпека.
Читайте також: Турки представили своє бачення екологічного автомобіля
Протипоказань у синергетичних систем не так багато, але вони є. І якщо на
дорожнечу в ралі-рейдах ніхто уваги не звертає, то на надійність - більш ніж. А
настільки складна і багатокомпонентна конструкція за визначенням тендітна. Адже
одна справа - міський режим експлуатації і зовсім інше - нестися щодуху в
50-градусну спеку з максимальною швидкістю по пустелі, раз у раз стрибаючи з
барханів.
Крім того, не дивлячись на свою компактність, синергетична установка на Renault C460 Hybrid Edition вельми важка через 400-вольтний акумулятор. З усім своїм "лівером" вона тягне на 0,7 т -
приблизно стільки ж важить і двигун внутрішнього згоряння.
Голландці зібрали цілий конгломерат спеціалізованих компаній зі світовим
ім'ям - Renault, ZF, Hendrickson, AxleTech, Eurol. І, судячи за попередніми
результатами, їм спільно вдалося перемогти недоліки, через які ніхто до того не
наважувався зв'язуватися з гібридними системами.
Сам модуль розробив ZF: це порівняно компактний вузол (асинхронний електродвигун, інвертор і блок управління гібридним приводом), який "одягається" на передню вісь. Автоматична і роздавальна коробки передач - так само від ZF. Німці відзначають, що найбільше довелося повозитися з редуктором, який мав синхронізувати електромотор з турбодизелем, що розкручується до 13000 об/хв, планка якого - 2700 обертiв. Адже сумарна потужність зросла з колишніх 1040 до пікових 1190 л.с.
Читайте також: У BMW повідомили про рекордні продажі електрифікованих авто
«Перший день без проблем і ми відразу на 5-му місці! Ми ще не їздили на
межі, але вже увійшли в хороший швидкий ритм. Сподіваюся, що з цього моменту
нас перестануть переслідувати проблеми і попадемо в топ-10 в загальному заліку»,
- радів перший пілот і шеф команди Герт Хюйзінк.
До речі, унікальний болід був презентований вельми нетривіально - на п'яті міського
сміттєзвалища, розчищеної від дюн мотлоху. А силует вантажівки стилізований під
...сміттєвоз. Справа в тому, що гоночна команда Riwald належить Герту Хюйзінку,
власнику однойменної компанії з вивезення та утилізації відходів. Компанія
Хюйзінка знаходиться в авангарді галузі завдяки застосуванню ряду унікальних
методик, зокрема 100% переробки металобрухту. Зрозуміло, що такій інноваційній компанії, яка постійно отримує нагороди від екологів, не з руки ганятися на звичайній дизельній вантажівці,
яких в "Дакарі" сотні.
Як видно з назви, за основу взято Renault C460, який дійсно популярний в
якості комунального шасі. Але побудований Hybrid Edition не в Голландії і
навіть не у Франції, а в Чехії, силами гоночного ательє MKR, яке спеціалізується
на гоночних вантажівках Renault для ралі-рейдів і трак-рейсингу.
І лише завдяки колосальному досвіду чехів вдалося досягти мінімально
дозволеної правилами маси в 8,5 т. Це при тому, що в конструкції вантажівки,
крім 700-кілограмового «гібрида», наявне безліч чисто гоночних вкраплень -
каркаси безпеки кабіни і кузова, кенгурятник, додаткові розпірки і косинки,
запасні колеса, силові бампера і т. д.
І все-таки дивно, що найскладніша вантажівка "Дакара" виявилася цілком конкурентоспроможною. Принаймні на ділянках з ергами (з араб. "дюнне море"), де переважають високі бархани. Тричі по ходу марафону Хюйзінк потрапляв в Топ-5, програючи лише екіпажам обох заводських команд і регулярно фінішував в першій десятці. От якби не дитячі хвороби і переворот після стрибка з однієї з дюн, «летючий голландець» запам'ятався б ще й на фінішному подіумі. Втім, він вже став, як мінімум, найшвидшим «сміттєвозом» світу.
Читайте також: В Україні створили унікальний автономний електродвигун для космічних польотів