Догори
Дати відгук
  • Головна
  • Новини
  • Енерго
  • «Дизельгейт» був тільки початком: Volkswagen може закрити автозаводи на території Німеччини

«Дизельгейт» був тільки початком: Volkswagen може закрити автозаводи на території Німеччини

Такого за 90 років існування концерну ще не було.

6 хв на прочитання09 Вересня 2024, 15:51
Електричні мінівени Volkswagen ID.Buzz. Фото: Julian Stratenschulte/dpa/picture alliance Електричні мінівени Volkswagen ID.Buzz. Фото: Julian Stratenschulte/dpa/picture alliance
Поділитись:

Перший вересневий тиждень — можливо, найважчий для німецького концерну Volkswagen (VW) за останні 10 років. У вівторок, 3 вересня, у Вищому земельному суді Брауншвейгу почався гучний процес: інвестори судяться з концерном VW через «дизельгейт». На день раніше концерн оголосив про немислимі колись перспективи — можливе закриття автозаводів на території Німеччини. А 4 вересня відбулися перші збори колективу концерну з протестами проти оголошених заходів керівництва. Про ситуацію розповідає Deutsche Welle.

VW обманював мільйони клієнтів, владу й акціонерів

9 років тому, у вересні 2015 року, завдяки звіту відомства США із захисту навколишнього середовища стає відомо, що знаменитий німецький концерн займався великомасштабним промисловим обманом — занижував показники шкідливих викидів у автомобілів із дизельним двигуном. Новина призвела до величезного скандалу, названого «дизельгейтом», який завдав VW колосальної іміджевої та фінансової шкоди — до 32 млрд євро лише на сьогодні. Персонально це вдарило по багатьох провідних менеджерів автогіганта, включаючи тодішнього главу концерну Volkswagen Мартіна Вінтеркорна. Останній пішов у відставку наступного дня після оголошення про маніпуляції, і тепер він є ключовим свідком на процесі в Брауншвейзі.

Вінтеркорн міг би пролити світло на багато в дизельному скандалі. Адже чого не було за всі ці дев'ять років, то це відповідей на ключові питання: які керівники приймали рішення, розширювати присутність VW на ринку дизельних авто в США, попри невідповідність автомобілів концерну необхідним у Штатах екологічним нормам, хто і як вбудовував спеціальне програмне забезпечення, яке відключало виміри показників викидів. Вінтеркорн, який хизувався знанням усіх, навіть найдрібніших деталей виробництва, наполягає, що нічого про маніпуляції не знав до останнього, і звинувачення на свою адресу відкидає.

Тим часом 77-річному Вінтеркорну загрожує до кількох років позбавлення волі, якщо його визнають винним за одним чи всіма трьома звинуваченнями: у шахрайстві, маніпуляції ринком, а також наданні неправдивих свідчень у бундестазі про обставини «дизельгейту».

«Пазл із проблем», або Нова криза VW

Але ще тоді, 9 років тому, дизельний скандал був далеко не єдиною проблемою VW: гігант із Вольфсбурга страждав від високих витрат, низької рентабельності та жорсткого держрегулювання — федеральна земля Нижня Саксонія має 20 % акцій та право заблокувати ті чи інші рішення.

За 9 років концерну не вдалося змінити, і сьогодні його становище тільки погіршилося. Конкуренти на тепер головному для концерну, китайському ринку відтіснили VW з першого місця, і це надовго. Експерти у Німеччині відкрито кажуть, що німецькі електромобілі у Китаї «неконкурентоспроможні». Але, крім Китаю, у VW цілий «пазл проблем», говорить авторитетний німецький автоексперт, директор дослідницького інституту CAR Center Automotive Research у Дуйсбурзі професор Фердинанд Дуденхеффер.

Німеччина Volkswagen Захист навколишнього середовища Суд Закрити заводи
Протести під час зустрічі трудового колективу VW 4 вересня 2024 року. На плакаті написано: «Розвивати, а не керувати». Фото: MORITZ FRANKENBERG/AFP

Найбільший головний біль — необхідність знизити витрати на виробництво нових «фольквагенів» у самій Німеччині. Рентабельність материнської марки концерну становить 3,4 %, при цьому всередині країни VW працює собі на збиток — «фактично зарубіжні доньки субсидують материнську марку», пояснює Дуденхеффер.

Закрити завод у Німеччині? Раніше було просто немислимо

Програма економії в перші шість місяців 2024 року не принесла бажаного результату, і концерн оголосив про готовність піти на порушення табу, які здавались непорушними. Нинішній очільник концерну Олівер Блум не виключив можливості закрити заводи у самій Німеччині — такого за 90 років існування Volkswagen ще не було. І друге, що теж було немислимо в минулі 30 років: керівництво концерну має намір раніше терміну відкликати гарантію того, що найнятим співробітникам не загрожує звільнення, що діяла до 2029 року.

«Нам не вистачає продажу десь 500 тисяч автомобілів — обсяг виробництва приблизно двох заводів. Це не пов'язано з якістю наших авто чи роботою збуту. Просто для них немає ринку», — пояснив на зустрічі 4 вересня з представниками колективу фінансовий директор VW Арно Антліц. Протягом десятиліть VW фактично не мав можливості знизити виробничі витрати за потреби, пояснює Дуденхеффер.

Сьогодні це стало однією з причин найбільшої кризи для VW з 1990-х років, говорить інша спеціалістка з авторинку ФРН, директор Center Automotive Research Хелена Вісберт. Закриття заводів не уникнути, впевнена Вісберт, оскільки, за її словами, клієнти не готові більше сплачувати надбавку за made in Germany.

«У нас немає проблеми VW, у нас є проблема з Німеччиною»

Не у всіх проблемах винен сам концерн VW, в один голос кажуть німецькі автоексперти, зважаючи на вплив держави.

«У нас немає проблеми VW, ми маємо проблему з Німеччиною», — як сформулював цю ситуацію Дуденхеффер.

Електрокари VW «не повністю відповідають смакам споживачів», і концерн має проблеми з якістю, визнає експерт, але, на його думку, куди негативнішою для концерну виявилася непередбачувана поведінка влади ФРН.

«Це не Вольфсбург (де розташована штаб-квартира VW. — Ред. DW), а Берлін (уряд ФРН. — Ред. DW) покинув автовиробників з електромобілями в біді», — говорить Дуденхеффер про ситуацію, коли наприкінці 2023 року уряд ФРН раніше термін без попередження припинило виплачувати премії за купівлю електромашин. Попит на електрокари в Німеччині в 2024 році впав, а через підвищений попит минулого серпня через державні премії сьогодні це виглядає особливо драматично: мінус 69 % у серпні 2024 року до серпня 2023-го.

Німеччина Volkswagen Захист навколишнього середовища Суд Закрити заводи
Керівництво Volkswagen на зустрічі з представниками трудового колективу концерну, 4 вересня 2024 року. Фото: MORITZ FRANKENBERGZ/dpa/picture alliance

Керівництво VW: попит падає, і час минає

Справи у концерну на цьому тлі ще не такі погані: минулий рік він закінчив із прибутком у 22 млрд євро при обороті в 322 млрд і планує прийти до 2025-го зі схожими показниками. Але необхідність економити на тлі спадання попиту лише зростає: якщо на початку року йшлося про 10 млрд, то тепер журналісти Handelsblatt говорять про 14 млрд. І керівництво впевнене: далі буде лише гірше.

«У нас є 1-2 роки, щоб узяти інший курс», — спробував переконати Антліц представників робітничого колективу концерну.

Поки профспілки обіцяють «запеклу боротьбу» проти планів керівництва концерну, влада Нижньої Саксонії просигналізувала, що готова допомогти — за умови збереження виробничих майданчиків. Не всі експерти впевнені, що справа дійде до закриття заводів і припускають, що йдеться радше про формулювання максимальних вимог на переговорах із наглядовою радою концерну, владою та профспілками.

Більше новин читайте на GreenPost.

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з розділу Енерго
Зображення згенеровано ШІ
Держкомпанія з Німеччини купує все більше російського газу, а уряд вдає, що нічого не знає про це — розслідування
2 хв на прочитання19 Квітня 2025
Кабмін привів документи у сфері надр у відповідність до Закону про адміністративну процедуру. Фото: Ecopolitic
Уряд гармонізував документи у сфері надрокористування із Законом
1 хв на прочитаннягодина тому
Дорожня карта ЄС: Відмова від газу РФ та можливості для США. Фото: Getty Images
ЄС готує "дорожню карту" відмови від газу РФ
2 хв на прочитання2 години тому
фото: Pixabay
Мита Трампа та ОПЕК+: чи впадуть ціни на нафту ще нижче?
6 хв на прочитання4 години тому
Кадрові перестановки в уряді: нові призначення в енергетиці та туризмі, звільнення у МОЗ
1 хв на прочитання9 годин тому
Чехія оголосила про повну незалежність від російської нафти, хоча «Дружба» залишиться заповненою
2 хв на прочитання11 годин тому
Болгарія передумала продавати Україні ядерні реактори для ХАЕС — чому так сталось і чи справді це лише на краще
7 хв на прочитання13 годин тому
Ресурс державних гарантій для "Нафтогазу" вичерпано - чи допоможе Єврокомісія
3 хв на прочитання14 годин тому
Більше з GreenPost
Зображення згенеровано ШІ
Медичний прорив: у Тайвані вперше успішно пересадили серце, яке продовжувало битися
1 хв на прочитання2 години тому
Медицина в Україні: бюджет, Доступні ліки, реформи
Україна суттєво збільшує фінансування медицини та розширює доступ до ліків
2 хв на прочитання3 години тому
Гороскоп на 19 квітня 2025
Астрологічний прогноз на 19 квітня 2025 року
5 хв на прочитання5 годин тому
Колаж: South China Morning Post
Шанхайський ресторан пропонує обіди за 540 доларів із десертами зі слонячого лайна для «автентичного» смаку
2 хв на прочитання5 годин тому
Україна гармонізує водне законодавство з нормами ЄС
2 хв на прочитання6 годин тому
Коти в Європі не такі стародавні, як вважалося, і пов’язані з богами — дослідження
3 хв на прочитання7 годин тому
Сучасний дизайнер інтер'єру Київ, як помічник у створенні бажаної домівки
4 хв на прочитання7 годин тому
Будівництво овочесховищ та теплиць – у пріоритеті: Кабмін змінив умови програми «5-7-9%»
2 хв на прочитання8 годин тому