Співробітниця Мінінфраструктури Олена Старікова завадила обговоренню екологічних небезпек гігантоманського проєкту «Водний шлях Балтика — Чорне море» (Е40) на авторитетному міжнародному заході.
Це сталося під час 58-ої сесії Робочої групи з питань Внутрішнього водного транспорту (SC.3) профільного комітету Європейської економічної комісії ООН (ЄЕК ООН), яка проходила 17–19 лютого у змішаному очно-заочному (через Зум) форматі.
Під час затвердження порядку денного сесії представниця коаліції громадських організацій «Врятуймо Полісся» Гелен Байрон і юрист «Екологія-Право-Дюдина» Софія Шутяк запропонували внести до «різного» розгляд ризиків Е40 (Гданськ – Херсон). На думку екологістів E40 посилить наслідки змін клімату та призведе до браку води на Поліссі й у басейнах річок Прип’яті та Дніпра.
Проте керівниця експертної групи з питань внутрішнього водного транспорту Мінінфраструктури Олена Старікова виступила категорично проти. Вона заявила, що на думку міністерства, питання впливу шляху Е40 на довкілля та клімат не варто обговорювати на загальноєвропейському рівні, а краще у форматі тристоронніх консультацій Україна – Білорусь – Польща.
Це дуже дивна позиція з огляду на те, що серед завдань Групи з внутрішнього водного транспорту ЄЕК ООН, прописаних в офіційних документах — «забезпечувати представницький форум для обміну інформацією та кращими практиками щодо наслідків зміни клімату для внутрішнього водного транспорту (ВВТ) і надавати допомогу державам-учасницям в їхній діяльності щодо підвищення стійкості ВВТ до змін клімату».
«Коаліція «Врятуймо Полісся» мала намір звернути увагу учасників Сесії на величезні загрози зазначеного проєкту Е40 для довкілля та людей через намір прокласти його річкою Прип’ять, забрудненої радіонуклідами у результаті Чорнобильської катастрофи», — сказав GreenPost учасник заходу, експерт Національного екоцентру України Георгій Веремійчик.
Розгляд заяви Коаліції «Врятуймо Полісся» виглядав цілком природнім на нинішній сесії Робочої групи з питань Внутрішнього водного транспорту, оскільки Секретаріат організував у межах сесії спеціальний семінар «Зміна клімату та екстремальна водна ситуація на європейських водних шляхах та її вплив на внутрішній водний транспорт».
Натомість Секретаріат Робочої групи доброзичливо поставився до ініціативи Коаліції «Врятуймо Полісся» та запропонував розглянути звернення на наступній сесії Робочої групи влітку, якщо це не вдасться зробити на нинішній сесії.
Останнього дня роботи сесії SC.3 розгорнулась дискусія щодо порядку денного наступної сесії Робочої групи із ВВТ. Громадськість запропонувала обговорити там проєкт Е40.
Але тут у справу втрутився представник делегації Російської Федерації Євген Бродський. Він заявив, що хоча Е40 й не обходить Росію, але природа для всіх єдина і що лише таке обговорення можливе лише за згодою урядових делегацій України та Білорусі. Євгеній Бродський також застеріг Секретаріат, що тут йдеться про внутрішній міжвідомчий конфлікт (Мінінфраструктури vs природоохоронні структури) і це завадить роботі Групи з ВВТ в цілому. Його гаряче підтримав представник Білорусі Олексій Афанасьєв. З делегації України ніхто не втрутився.
Головуючий сесії зазначив, можливо, щоб пом’якшити напругу, що те, що питання Е40 не включено до проєкту порядку денного, не означає, що воно не може бути розглянуте.
«Цього разу ми знову отримали підтвердження того, що функціонери Мінфраструктури демонструють неготовність почути думку громадськості», — сказав Георгій Веремійчик.
Довідково: Робоча група з питань Внутрішнього водного транспорту (SC.3) має широкі повноваження. Зокрема, готувати дослідження про становище і тенденції у внутрішньому судноплавстві в цілях ознайомлення урядів з основною найновішою інформацією та даними про внутрішній водний транспорт; регулярно оновлювати стратегію та публікувати стратегічні документи (білі книги, переліки перешкод і т. д.) щодо ВВТ; спостерігати за здійсненням Європейської угоди про найважливіші внутрішні водні шляхи міжнародного значення (УМВШ); приймати поправки до переліків внутрішніх водних шляхів і портів, а також їх параметрів; вести перелік основних стандартів і параметрів мережі водних шляхів категорії Е («Синя книга»), базу даних мережі внутрішніх водних шляхів категорії Е (базу даних Синьої книги) та інші резолюції та карти тощо.
Також ця Робоча група має «забезпечувати форум для спеціальних комітетів, груп експертів або нарад за круглим столом з метою подальшої координації та моніторингу розвитку мережі водних шляхів категорії Е» тощо.
Водний шлях E40 — екологічна катастрофа, що посилює зміну клімату та наслідки дефіциту води
Заява коаліції Збережемо Полісся на Робочій групі з внутрішнього водного транспорту Комітету з питань внутрішнього транспорту ЄЕК ООН, 58-а сесія, 17–19 лютого 2021 року
Факти:
Пропозиції коаліції «Збережемо Полісся»:
Негативні наслідки Е40
Побудова E40 матиме низку руйнівних наслідків для місцевих громад, вуглецевого балансу і природних систем, які важливі для усього світу. Зокрема:
Потрібна комплексна стратегічна оцінка всього коридору E40
В рішення Робочої групи за 2016 рік «всебічна оцінка» будь-яких дій та рішень виділена як ключовий крок (пункт 15). Тож до того, як Сторони просунуться далі щодо Е40, слід провести належну оцінку всього коридору Е40, як того вимагає національне та міжнародне право. Така оцінка має врахувати кумулятивний і транскордонний вплив на довкілля та забезпечити повну участь громадськості.
Альтернативне рішення
«Збережемо Полісся» поважає і підтримує бажання Сторін поліпшити транспортні зв'язки, але E40 — не єдиний варіант. Наприклад, подальші інвестиції у залізничні сполучення (це, зокрема, пропонується в межах Східноєвропейського партнерства та записано у відповідних документах) не матимуть таких негативних соціальних та екологічних впливів і є економічно вигіднішими.
Тому замість E40 ми закликаємо національні уряди активізувати місцеві та регіональні економіки шляхом інвестування в залізничну інфраструктуру та використання величезного потенціалу природного туризму на Поліссі.
Як ми вже писали, необхідно зупинити нищення Полісся, інакше матимемо посилення посухи та інші екологічні проблеми.