Статеве виховання розпочинається у сім'ї, де батьки та близькі родичі впливають на формування особистості та розвиток дитини. Перші уроки сексуальної поведінки дитина отримує від своїх батьків. Тому сім´я важлива не лише для становлення особистості, а й для формування сексуальної ідентичності та статевого виховання. Вона впливає на сексуальну поведінку та навіть вибір партнера у майбутньому.
У разі гармонійної родинної обстановки дитина готується до утворення власних стосунків та організації власної сім'ї у майбутньому. У випадку негативного впливу сімейного середовища особистість може усвідомити шкідливі моделі та звички.
Тож на допомогу тут може прийти самоосвіта й участь у тренінгах. Вони можуть значно вплинути на власне уявлення та розуміння сексуальності. Однак сім'я є основним фундаментом і найважливішим впливовим чинником на розвиток та виховання дитини. Попри інші важливі аспекти, зокрема фізичні та генетичні особливості, сімейне оточення найбільше формує особистість і ставлення до світу у малюка. У нас в Національному Інституті сексології та сексуального здоров'я темі статевого виховання приділяють особливу увагу, особливо якщо йдеться про підготовку висококваліфікованих спеціалістів. Якщо у сімї були з такою освітою прогалини, то допомогти можуть, звісно, спеціалісти.
Щодо дитячого садка, то він може впливати, але сім'я залишається основним впливовим фактором, оскільки дитина повертається додому після дня у садочку. Якщо в сім'ї панує позитивне та дбайливе середовище, це найкраще сприяє здоровому розвитку дитини.
Втім, слід зазначити, що важливим етап у розвитку та формуванні особистості є не що інше, як заклади освіти. Саме вони відіграють важливу роль у формуванні світогляду та цінностей підлітків, включаючи сексуальну освіту. Саме в цьому віці референтна група та соціалізація набувають великого значення, і навчальні заклади можуть вплинути на усвідомлення норм і цінностей у цій сфері.
Заклади освіти можуть виправляти та доповнювати те, що діти отримують у сім'ї. Вони є місцем, де діти вчаться не лише навчальних предметів, а й важливих соціальних навичок. Комунікація та взаємодія з різними соціальними групами в навчальних закладах має великий вплив на формування статевого виховання та соціальних навичок. Таким чином, освітні заклади грають значущу роль у формуванні особистості підлітка та його статевого виховання, а їхня політика щодо сексуальності важлива для забезпечення здорового та гармонійного розвитку молоді.
У процесі дослідження своєї ідентичності слід підходити до виховання з різних сторін і розуміти, що статеве виховання хлопців та дівчат може відрізнятися у різних аспектах. Фізіологічні особливості грають значущу роль, оскільки чоловіча та жіноча сексуальність розвиваються за різними принципами.
Крім того, культурні та суспільні уявлення щодо статевого виховання можуть впливати на те, які навички та цінності наголошуються для кожної статі. Суспільство може мати власні очікування та стереотипи, які впливають на те, як хлопці та дівчата виховуються в питаннях статевості. Отже, різні фізіологічні характеристики та соціокультурні впливи можуть призвести до різних підходів до статевого виховання для хлопців і дівчат. На сьогоднішній день існує величезна кількість книг — як для хлопчиків, так і для дівчаток — про перше розуміння статі, сексуальності тощо. Саме за допомогою них можна займатись із дітьми і проводити подібні бесіди, що в майбутньому стануть запорукою успішних сексуальних відносин із партнерами.
Під час спроби впровадження статевого виховання може виникнути величезна кількість перешкод. Річ у тім, що система освіти до цього часу частково базується на установках пострадянської епохи. І деякі застарілі норми та підходи несумісні з сучасними потребами у статевій освіті. Саме цей момент блокує повноцінне зародження курсу статевого виховання в освітніх закладах. Інший момент — правова база може бути недостатньо адаптована до сучасних вимог щодо статевого виховання. Це може створювати труднощі у веденні відповідних курсів у навчальні програми.
Крім того, можуть існувати упередження стосовно статевого виховання. Це може бути пов'язано з різними поглядами на цю тему чи із запланованими державними стратегіями. Наприклад, сприяння народженню дітей може бути пріоритетом для держави, яка прагне збільшити кількість громадян. З іншого боку, держава, що має інші стратегічні цілі, може спрямовувати статеве виховання у зовсім іншому напрямку. Всі ці аспекти можуть вплинути на ефективність та прийняття статевого виховання, а також мати вплив на соціальні й економічні аспекти суспільства.
Насправді існує велика кількість успішних досвідів в інших країнах, де імплементували статеве виховання до освітніх закладів. У кожній країні воно функціонує по-своєму. Як приклад можна навести Швецію, де статева освіта є важливою складовою загальної освіти. Вона інтегрована в навчальні програми шкіл і надається у формі віково адаптованого навчання.
Ця модель дозволяє учням здобувати інформацію про статеве здоров'я, взаємини та безпеку, враховуючи їх вікові та розвиткові особливості. Важливим аспектом є наголос на відкритій та довірливій комунікації між учителем та учнем, що сприяє формуванню позитивного ставлення до свого тіла та відносин загалом.
Зрозуміло, що кожна країна має свою культурну й освітню специфіку, і модель Швеції може бути адаптована залежно від конкретних потреб і цілей кожної держави. Головною метою є формування здорових і відповідальних громадян, які сприятимуть розвиткові та процвітанню країни.