Але є й позитивна тенденція: науковці з’ясували, що дистанційне навчання в умовах пандемії не було втраченим часом

Результати не збігаються з висновками інших досліджень, але це має логічне пояснення.

3 хв на прочитання09 Травня 2024, 11:16
Фото з відкритих джерел Фото з відкритих джерел

Класи без учнів, розмиті відео з малюнками на дошці, вчителі, що зникають за чорною плиткою. Кожен, хто ходив до школи під час коронавірусної кризи, не забув нічого з цього. Для дітей та молоді пандемія стала часом випробувань.

Вчені з Інституту освітніх траєкторій імені Лейбніца в Бамберзі вирішили з'ясувати, чи стали учні гірше вчити математику в результаті обмежень. Результати дослідження доступні Die Zeit. Вони дивують — і дають надію, показуючи, що пандемія не була втратою часу з погляду школи.

Дослідникам із Бамберга вперше вдалося проаналізувати навчальний розвиток учнів із дуже різним походженням. Вони мали змогу опиратися на дві когорти молодих людей, чиї навички з математики були протестовані за стандартом у сьомому та дев'ятому класах. Одна група вже закінчила сьомий клас дванадцять років тому і не постраждала від закриття шкіл. Інша група постраждала від заходів, пов'язаних із пандемією, саме між сьомим і дев'ятим класами.

Були використані дані Національного освітнього панельного дослідження (NEPS) — лонгітюдного дослідження, яке можна застосовувати для аналізу розвитку навичок окремих осіб і груп протягом тривалого періоду часу. До дослідження були включені результати вимірювань 6 048 учнів, які відвідували середню школу в різний час у різних типах шкіл. Під час півгодинного тесту вони виконали близько 20 різних завдань із різних областей математики, часто ближчих до повсякденного життя, ніж ті, що містяться в підручниках із математики. Що ж дізналися учні?

В обох когортах спостерігалися успіхи в навчанні. Тобто навіть ті молоді люди, які навчалися під час пандемії, отримали знання. І не тільки це: результати навчання були схожими в обох групах. Дослідники не змогли виявити жодних статистично значущих відмінностей. У когорті майже однакова частка молодих людей із навичками вище та нижче середнього рівня.

Однак дані все ж показують відмінності: хлопці мають кращі результати з математики, ніж дівчата. Учні гімназій мають вищі успіхи в навчанні, ніж молодь з інших типів шкіл, а діти з академічних сімей мають вищі результати, ніж ті, чиї батьки не мають академічної освіти.

Та навіть якщо дослідники беруть до уваги всі ці фактори, результати навчання покращуються для всіх, незалежно від того, закривають школи чи ні. Чи справді це може бути правдою?

На перший погляд, результати не збігаються з висновками інших досліджень, які нещодавно також виявили великі розриви в успішності з математики. Згідно з «IQB Education Trend 2021», четвертокласники відстають на чверть року від своїх однолітків у 2016 році за рівнем знань із математики. А останнє оцінювання в Пізі показало, що частка учнів із дуже низьким рівнем знань із математики серед 15-річних тестувальників зросла до 30 %. Чому нове дослідження з Бамберга суперечить цій негативній тенденції в успішності, яка вже неодноразово була доведена?

За словами дослідниці освіти з Бамберга Лєни Нуссер, яка брала участь у дослідженні, результати свідчать лише про ті математичні навички, які тестуються в рамках освітньої панелі.

Можна також припустити, що здатність до самостійного навчання набагато сильніше виражена у молодих людей на рівні середньої освіти. Тому пандемія могла мати набагато більший вплив на розвиток навичок, наприклад, у молодших школярів. Цей результат також нічого не говорить про розвиток навчання з інших предметів, пояснює Нуссер. Іншими словами, предметів, які більше покладаються на діалог, взаємодію, експерименти та спільну діяльність, ніж математика. А втім, це обнадійливий результат — за ним може послідувати ще більше.

Більше новин читайте на GreenPost.